Veckan som gick...

Ja.. Vad har hänt i veckan...
Måndag: Var ensam hemma hela dagen. Red Nökkvi på förmiddagen. Kátur hade vridit sin sko, så blev ingen ridning på honom. Utan pappa fick plocka av den på kvällen...
På eftermiddagen kom My, Moa och Marie ut en sväng. My och jag red ut en sväng på Beris och Nettla. My var jätteduktig och Nettla var hur snäll som helst! Kul att se dem två tillsammans. =)
Moa fick rida en liten sväng när vi kom tillbaka sen.

Tisdag: Mamma och jag grejade i stallet hela dagen. Försökte släppa in Nettla till de andra i flocken. Det gick bra i 6-8 minuter... Sen jagade de henne, så var bara att plocka ut henne igen. Hon fick lite bitmärken och ett sår på benet. Så blev lite ompyssling med dem efteråt...
Jag red en kvällstur på Nökkvi. Lugnt och skönt! =)

Onsdag: Jag jobbade första dagen på jobbet... Blev lite introducering och så... =)
Kom hem vid femtiden... Då kom även Marie, Fredrik, My och Moa ut till stallet. Nettla fick prova att dra Primulas gamla vagn idag. Det gick jättebra! Hon var hur cool som helst. Dessutom passade både sele och vagn perfekt. =)
Pappa och Fredrik gjöt en bit av väggen i stallet.

Torsdag: Mamma och jag red en barbackatur på förmiddagen. Jag åkte och jobbade efter lunch.
Vid två-tiden kom veterinären hit, vaccinerade hästarna och kollade tänderna.
Det var även då som Marie tog bort sin häst Freri. Vilket känns otroligt tråkigt och sorgligt. Han var en jättefin och trevlig häst, han är väldigt saknad här i stallet. Men han mår bäst där han är nu.. När han slipper att ha ont mer.
Jag var på junis-kväll i Rimforsa hela kvällen, kom hem vid nio-tiden.

Fredag: Hovslagaren var här på förmiddagen och skodde hästarna. Tindra fick sin första skor, vilket hon inte tyckte var något speciellt... Freyja fick också framskor. Kátur, Beris och Nökkvi fick helskoning. Dísa och Birkir blev verkade. Dísas hovar var bättre än förväntat, hålväggarna ser bra ut. Bara en bakhov som var sådär och där han fick ta bort väldigt mycket. Men hon var såå duktig och stod still. Birkir skötte sig också helt utmärkt. =)
Amanda kom hit efter lunch, så vi red en sväng på Nökkvi och Beris. De fick jobba på bra, vi travade och galopperade mest. =)
Marie, mamma och pappa ägnade större delen av dagen till att förbereda inför horsemanshipkursen på lördagen. De satte upp hagar och röjde runt rundpaddocken, jag hjälpte med till efter Amanda åkt hem.

När vi var klara med allt och skulle gå in och äta ser jag att Freyja är blodig i svansen... Hon var sårig i rumpan och slidan. Vi fick kalla på veterinär som skrämde upp oss ordentligt innan hon kom ut. Är det riktigt illa måste man åka till klinik och sy och så...
Som tur var var det inte så farligt, mest ytliga sår. Så vi ska tvätta henne bara, så får det läka ut.
Troligtvis är det en spark som hon har fått, vi tror att det är Birkir som har sparkat på henne när hon legat ner...

Lördag: Horsemanshipkurs. En riktigt lyckad dag med helt underbart väder. Vi värvade 14 pers till SBS. =)
Bo Strange jobbade med 5 hästar, två större hästar, två b-ponnier och en islänning i rundkorallen och visade deras ägare hur de skulle hantera dem.
Gerd Strange som är equiterapeut gick igenom några av hästarna. Av våra hästar fick Freyja sig en genomgång, men som tur var hittade hon ingenting. Däremot tyckte hon att vår lilla häst var ful... Hur man nu kan säga det om sötnosen Freyja. Hon är ju jättefin!

På kvällen klippte vi Vilma. Vi rakade av all päls... Kvar blev en liten spinkig pudel... =)

Söndag: En lite kallare dag... =) Började med att städa lite på fömiddagen. Efter kaffet gick vi ut och mockade i hagen. Jag red en sväng på Nökkvi med hundarna. =)
När vi kom tillbaka hade My, Moa och Marie kommit ut till stallet. Småtjejerna red en sväng var i paddocken. Lilla tålmodiga Nettla skrittade, travade och galopperade med My. =)

Medans mamma hade nybörjarkurs i agility red jag en sväng på Freyja. Hon hade inte riktigt lust med att rida ut själv. Så blev lite hopp och skutt... Men när vi väl kom iväg gick det bra. Hon kunde inte riktigt ta det lugnt idag, så det gick lite fort. Men inget okontrollerat. Jag börjar känna innan hon ska dra iväg nu, så jag kan stoppa henne. =)

När jag kom tillbaka hann jag titta lite på nybörjarhundarna. De var jätteduktiga! Klarade redan fyra hinder på rad! Imponerande!
Sedan var det fortsättningsagility. Vilma och jag var med. Vilma var såå duktig! Kul att få springa lite. Men vi var lite trötta efteråt.

Nu ska jag fodra hästar. Sedan är det dags att sova... Jobb imorn... =)
Puss o kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback