Tre dagar av veckan...

I måndags åkte jag hem till mor och far runt tio. Kom lagom till kaffet. =)
Sedan gick jag ut och red en sväng på min undebara häst. Red i paddocken. Vi orkade bara i en halvtimme, men han jobbade på så himla bra den stunden. Så var mer än nöjd! Skulle jobbat igenom ett dressyrprogram hade jag tänkt, men glömde bort ordningen, så gjorde momenten bara. Nökkvi var såå duktig!

När vi var klara så kom Marie, My och Moa ut till stallet. Vi grejade lite ute, sedan åt vi lunch.
Marie, My och Moa körde Nettla och jag körde Beris en sväng. Det var skoj! Om ett tag kommer Beris bli mer som en körhäst, han är på rätt väg. Tramsar lite stundtals, men sedan skärper han sig och går så himla fint! Jag vet att han kan, det sitter lite långt inne än så länge bara. Men körde min fina sulky, den är så himla skön!
Marie och barnen åkte i Primulas gamla vagn... Saknar tiderna i den vagnen! Saknar min lilla pärla!
Henne kunde man alltid lita på, till 200%. Som pappa sa, en sådan häst får man aldrig igen. Man kan bara minnas och le.

Beris blir körd på körkurs -04     Pärlan i aktion.
Beris blir körd -04                                        Min älskade Primula, våren -08

När vi hade kört blev det en ridtur på Freyja, med min mor och far. Mamma på Tindra och pappa på Kátur.
Det var kul! Längesen vi var ute alla tre!

På kvällen gick vi ur och letade kantareller.Vi hann bara ut i skogen så började någon skjuta långt borta. Nellie blev orolig och gick med svansen mellan benen. Hon följde allafall med!
När vi bodde i stan brukade hon slänga sig i diket så fick jag bära henne hem...
 Vi hittade iallafall en del kantareller, utan hennes hjälp! Men när vi varit ute i ca 1 timme slutade de skjuta.
Då kom hon igång! Gick rakt in på ställen där vi inte tänkt gå in, markerade så himla tydligt var de var. Satte sig och kollade på svamparna. Såå rolig var hon!
Hon är en underbar hun ibland!  Vi var saliga kröp på alla fyra och plockade, medans hon letade vidare.
Det blev ca 12 liter när vi rensat och skurit ner dem i bitar!



I går åkte jag hem till pappa på förmiddagen. Vi gick ut och red en sväng på Beris och Nökkvi. Det gick riktigt bra! Beris jobbade på riktigt bra, Nökkvi gick bra, när jag inte krävde något. Så fort jag skulle öka eller minska farten lite blev han spänd och studsade...

Red en sväng på Freyja i paddocken med. Det gick bra. Men skulle vilja kolla så hon inte har ont någonstans, hon spänner sig väldigt mycket. Det är både väldigt kul och väldigt jobbigt att rida henne. Man måste vara fullt koncentrerad och veta vad man gör hela tiden, för hon reagerar på allt. Det är kul, men svårt med en känslig häst.

Pappa longerade Kátur och Tindra. Sedan longerade han även Dísa, så var tvungen att kolla på lite. Hon är ju så himla snygg! Väldigt envis liten dam, men inte omöjlig. Hon flyttade sig runt i volten och var lagom uppmärksam.
Han longerade även Birkir, men hann inte se det för insåg att jag var tvungen att åka. Klockan var 17.50 och mamma skulle hämta mig hemma hos mig 18.30 och innan dess skulle jag duscha... Blev lite bråttom.

Mamma och jag åkte på ljusparty hon Gerd (vår equiterapeut). Så har jag köpt på mig lite ljus och några ljusstakar. Vi bokade även in en tid med Gerd i nästa vecka. Hon ska kolla på alla hästarna, det ska bli skönt! Hon ger en tips och råd hur man ska jobba med deras små skavanker.

Idag har varit hemma hos pappa en sväng. Kollade igenom hästarna lite och fixade på flugmasker på allihop. Men blev ingen ridning eller så idag. Tyckte att de kunde få en vilodag. Var lite för varmt att göra något med dem mitt på dagen med.

På eftermiddagen åkte jag in till stan. Först gick Vilma och jag till djuraffären och shoppade lite. Blev shampoo, fästingplockare, bajspåsar, några ben och lite godis.
Sedan gick vi till unf-lokalen. De skulle ha spelkväll där och jag skulle öppna åt dem. Var där någon timme och satt och pratade lite.
Sedan åkte vi hemåt igen. Vilma fick sig ett välbehövligt bad, tyvärr har jag ingen hårfön än (ska införskaffas inom en snar framtid) så hon fick självtorka. Självklart torkade jag henne med handdukar också, men hon blev lite frusen... Fast det är sommar och varmt här inne...

Nu ska jag ta och städa undan lite. Sen ska vi sova!
Ta hand om er därute! Puss o kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback