God förmiddag! =)

Skulle uppdaterat igår kväll, men min dator var inte på något bra humör... Som vanligt. Så han stängde ner internet, som vanligt. Någon som vill ha en icke-fungerande dator? Den ska lämnas in så småningom... Innan den kraschar hade jag tänkt...

Men allafall. Igår var det en härligt underbart solig dag. Det var inte jättevarmt i luften. Men ändå skönt!
Började dagen med att rida Beris en sväng. Han fick jobba på rätt bra. Red mycket i trav och galopp. Var lite seg i början, men gick bättre och bättre. Efter halva vägen blev han dock lite trött på mig. Jag tyckte att han skulle galoppera igen, det tyckte inte Beris. Först rusade han fram, sedan tvärnitade han och svängde runt. Tur att man har några års balansträning bakom sig... Jag höll mig kvar! Lite förvånad dock över att Beris gjorde så... Vi skrittade en stund så han fick pusta ut. Sedan var allt bra igen och han galopperade på jättefint.
Han var nog lite trött... Och tyckte att det var lite för långt hem... =)

Hästarna fick lite lunch och mamma lagade lax i ugn och potatis. Det var jättegott! Vi pressade potatisen till.
Åt apelsin med keso och kaffe till efterrätt.

Sedan gick vi ut en sväng till. Mamma mockade och packade lite mer hö. Jag red en sväng på Freri, så hundarna fick följa med ut.
Vi tog en lugn tur, med mest skritt. Han hade fått några vilodagar, så var lite stel. Men galoppen gick bra. Han töltade på fint på hemvägen med, han var dock inte så glad över att han fick gå i kort tempo. Han hade gärna dragit iväg i full fart. =)
Sedan fick han stå inne med lite hö och så masserade jag in liniment och lindade benen.

Hundarna fick gå in och duschas... Jag red en till sväng. Denna gång på min lilla häst. Vi värmde upp i paddocken, som äntligen har tinat upp! Skrittade på volter och gjorde massa halter. Travade i båda varven med.
Det var behövligt och gjorde ett bra resultat! Han gick såå fint. Sökte sig ner i form i alla gångarter!
Fick en underbart fin samlad galopp! Travade på fint med sänkt huvud. Töltade underbart taktfast och vi började få till en bra form. Vi är på rätt väg!

Pappa kom hem, så då fixade vi till hästarnas hovar. Kátur hade ju tappat tfyra sömmar, igen. Jag hade tänkt rida honom under dagen med, men blev inte så. Så pappa fick slå på nya sömmar, gick som tur var rätt fort. Hoven hade inte gått sönder, så var bara att slå i nya söm i samma hål.
Tindras hovar kollades över, pappa pillade bort lite sten och tvättade med väteperoxid. Sedan fixades Disas hovar med. Lilla gumman börjar bli så trött på att behöva stå med lyfta hovar så länge varje gång nu.... Hon fick lite havre efteråt igår. Det uppskattade hon. =)

Hästarna fick lite sen middag, och pappa och jag gick in och åt kvällsmat. Svampsoppa med varma mackor och sedan semla efteråt. Det var inte dumt det. =)

När jag sedan skulle kvällsfodra hade alla hästar tagit kväll, utan hungriga Beris som stod och väntade på mig.
Alla de andra (tror jag) låg inne i vindskyddet... Det var nyvakna små hästar som staplade ut därifrån... =) De blinkade och kollade förvånat på mig... De trodde antagligen att den sena middagen var kvällsfodringen... =)

Nähe. Nu ska jag städa hos marsvinen. Sedan är det dags för kaffe och macka. =)
Puss o kram!

En bild från förmiddagsturen med Beris:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback