Onsdagen den 28 april

I måndags jobbade jag hemifrån. Nellie kom till mig på förmiddagen, för att hon skulle slippa vara ensam. Jag jobbade och tvättade en massa tvätt. Hundarna låg mest och sov. =)
Vid lunch åkte jag hem till mor och far. Fodrade hästarna och gick en liten sväng med hundarna. Sedan åt vi också mat.
Var underbart väder ute så jag passade på att vara ute och mocka, släppa ut kaninen på gräset. Sedan tog jag en kopp kaffe i solen. =)
Underbar dag var det, förutom att jag var tokförkyld och inte orkade göra mkt alls. Packade 2 säckar hö, sedan fick jag nysattacker... Så det blev en lugn dag, med värme och en massa frisk luft!

Och jag tror att det hjälpte, för på tisdagen mådde jag mycket bättre.
Jag hade tänkt åka hem och rida på förmiddagen, men när jag städade buren hos marsvinen upptäckte jag en stor knöl runt snoppen på Linus. Han blev ju kastrerad för en dryg månad sedan, så jag misstänkte att det hade något samband, så ringde till Valla djursjukhus och fick en tid redan halv elva på förmiddagen.
Det var en infektion efter kastreringen, han hade en stor varklump... Veterinären fick ut lite med en spruta, sedan har vi fått en antibiotikakur i 10 dagar. Hoppas att knölen försvinner och att kroppen klarar att fixa infektionen. Blir det inte bättre måste han tillbaka och knölen ska snittas upp, men man gör det ju helst inte för då kan det bli samma sak igen.
Så för att hålla koll på att han äter, kissar och bajsar som han ska så får han sitta i en egen bur i några dagar. Eftersom jag inte har två burar så får han sitta i Vilmas hundbur sålänge, han är inte så glad i att vara utan sina små flickor, men vad gör man. Han är pigg och glad i övrigt allafall!



På dagen efter veterinären var jag inne i Motala och affischerade om Tänk Om kampanjen, som handlar om att få föräldrar att inte köpa ut till sina barn nu inför valborg.

På kvällen var det DS-möte i Norrköping. Så det blev lite farande hit och dit. Vilma hade åkt bil mest hela dagen... Inte så bra kanske, men det är ju bättre andra dagar.

Idag har jag jobbat på dagen. Vilma och jag gick en långpromenad längs Stångån, hon var så duktig! Mötte flera hundar, lös, och hon sa inte ett ljud. =)

Åkte hem på eftermiddagen, slängde i mig en macka och gav Linus ProViva Blåbärsdryck, som ska vara bra för magen. Vet ni hur lätt det är att få i ett marsvin vätska i en liten spruta?! Inte alls. Speciellt inte ett Linus-marsvin som bits när det inte passar... Han biter inte hårt, men gnager lite på min hand när han inte vill vara med.. Sen slänger han med huvudet fram och tillbaka...

Sedan åkte jag hem till mor och far och gick ut i stallet. Självklart hade det börjat att regna, men jag hade ju bestämt mig för att rida så jag gjorde det.
Red Freyja först, hon var inte jätteglad över att bli riden själv i regnet... Men det gick faktiskt riktigt bra, vi travade mest och lite galopp. Det är svårt att driva och hålla ihop en pigg häst, men jag börjar komma på henne nu. Det känns bra! Töltade på hemvägen och det gick riktigt bra det med!

När jag tog ut Nökkvi började det regna ännu mer... Jag skyndade mig upp i sadeln för att den inte skulle bli blöt. Så något blev inte som Nökkvi hade tänkt sig, han är väldigt känslig för hur man startar... Så det blev lite krångel och han ville inte iväg. Jag klev av och gick första biten, men när jag hoppade upp igen var han kvar i sitt "krångel".
På något sätt går det fel för honom och han vet inte riktigt hur han tar sig ur det, svårt att förklara. Men han steppade runt i skänkelvikningar, framdelsvändningar och backade. Utan att jag riktigt gjorde mer än försökte driva honom framåt.
Men när jag släppte tyglarna helt och drev så släppte det successivt. Till slut så gick han fram.
När vi skulle öka sen, så började han tölta. Så det blev mycket tölt. Vet inte varför han tänkte tölt, han är en trav-kille och travar alltid helst annars. Men idag var det mest tölt som gällde. Gick riktigt bra med. Sen blev det trav och galopp med. Han gick så fint min lilla pojk! Lite spänd dock, regn är ju läskigt...
När vi kom tillbaka såg vi båda ut som dränkta katter... =) Men rätt nöjda ändå. Nökkvi fick ett täcke och mat inne i boxen. Så han var så nöjd så. =)

Nu ska vi ta och sova här! =)
Natti natti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback