Tjo!

Nu är man hemma på torpet igen. ;)
Det är härligt att komma hem. Men saknar min älskade redan! På vägen hem såg jag massor par som gick hand i hand.. Många av dem med barnvagnar... ;)
Men de var ett par år äldre än en själv också, vilket är skönt. Den tiden kommer senare. Nu pluggar vi...

I helgen har jag läst om en av de böcker i kurslitteraturen som jag gillar skarpt. Genuspedagogik av Kajsa Svaleryd.
Den tar upp så mycket och hon ger en väldigt många och bra tankeställare.

cit. På en förskola jag arbetat på skulle vi observera interaktionen med barnen vid skötbordet. Det var slående hur vi i ordvalet betonade relationen och gemenskapen med flickorna, men betonade det individuella med pojkarna. När en pojke låg vid skötbordet sa vi: "Här kommer din blöja, och nu ska du få dina byxor." När sedan en flicka låg där sa vi: "Nu ska vi sätta på blöjan och så ska vi sätta på byxorna. (s.19)

cit. Den första frågan som ställs till nyblivna föräldrar är: Blev det en pojke eller flicka? Att frågan ställs är ingen slump, eftersom svaret är avgörande för hur den nya människan kommer att behandlas. Vårt kön spelar en stor roll för hur vi kommer leva våra liv. (s.23)


cit. Ordet pojkar får många att tänka på brottning, fäktningslekar, blåmärken, bilar, klätterträd och hög ljudnivå.
Ordet flickor associeras till målarböcker, rosa rosetter, pyssel, förtroliga samtal, dockor och bästisar...
(s.14)

cit. Det är viktigt att komma ihåg att variationerna i egenskaper, förmågor och kompetenser ibland är större inom gruppen pojkar respektive flickor, än mellan dessa båda grupper. (s.63)

Annars har vi mest haft det lugnt och skönt pojken och jag.
Nu ska jag ut och hälsa på mina kära hästar, ta in Primula och sådär.
Ta hand om er! Kramar!

Kommentarer
Postat av: AeroTech

JAAAAA!!! VI PLUGGAR NU!!!

Postat av: Evelina

mmm, jo bullarna är supergoa' men just nu ligger de frusna i frysen..får ta fram några o värma i ungnen snart, då blir de som nybakta :D

Det verkar vara väldigt intressant det du läser just nu, genus är kul o läsa om! Ha det bäst! Kramar

2007-10-16 @ 19:15:27
URL: http://gurko.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback